Na de Tweede Wereldoorlog was er een grote behoefte aan betaalbaar vervoer. Veel autofabrikanten kwamen destijds met zogenaamde ‘bubblecars’ op de markt. Dat waren kleine autootjes vaak voorzien van lichte motoren, die vooral geschikt waren voor stedelijk gebruik.

Ook BMW kwam met de BMW Isetta, een op Italiaans ontwerp gebaseerd autootje dat drie wielen had en aangedreven werd door een 12-pk sterk motorblok uit een motorfiets. Het opvallendste aan dit karretje was natuurlijk de enige deur aan de voorkant van het voertuig.

Vandaag de dag zien we dat de vraag naar stedelijk vervoer nog steeds toeneemt, zeker nu de elektrische auto z’n opmars maakt. De elektrificatie maakt het makkelijk en milieuvriendelijk om gemotoriseerd door de stad te zoemen. Het is dan ook niet gek dat het charmante design van de Isetta weer terugkomt, maar dan met elektrische aandrijving.

Het Zwitserse bedrijf Micro Mobility Systems nam het op zich om de op de Isetta geïnspireerde Microlino 2.0 op de markt te zetten. Dat is in essentie de dezelfde auto die BMW bijna 70 jaar geleden op de markt bracht, maar dan met elektrische aandrijving. Hij is nog steeds duidelijk herkenbaar aan de iconische deur aan de voorkant en de koplampen in de zijspiegel, maar heeft onderhuids de nodige updates die hem 2022-waardig maken.

Opvallende verschijning

In de basis krijgt elk van de elektrische stadsautootjes een elektromotor met 26 pk (12,5 kW) mee, waardoor hij binnen 5 seconden 50 kilometer per uur rijdt. De 100 kilometer per uur is onhaalbaar, want de topsnelheid ligt op 90 km/u. En of je veel harder zou willen rijden in dit dingetje...

Ook is er keuze uit drie accupakketten: 6 kWh, 10,5 kWh en 14 kWh. Daarmee kan de Microlino 2.0 respectievelijk maximaal 95 km, 175 km, en 230 km afleggen op een volle lading. Ter vergelijking: een Fiat 500e Action heeft een maximaal bereik van 180 kilometer en kost net geen 25.000 euro.

Het opvallende ontwerp van de Microlino 2.0 zorgt er niet alleen voor dat hij waarschijnlijk hoofden doet draaien, maar ook dat je er met twee naast elkaar op één parkeerplaats kunt parkeren. Bij het ontwerpen is er namelijk aan gedacht dat twee van de karretjes perfect naast elkaar op één parkeervak passen. En omdat de deur naar voor, in plaats van de naar de zijkant opent, is in- en uitstappen makkelijk en veroorzaakt het geen deuken bij auto's die ernaast staan.

De Microlino 2.0 gaat in maart in Turijn in productie en wordt vanaf april in Zwitserland geleverd. Hij zal vanaf dan leverbaar zijn in drie varianten: Urban, Dolce en Competizione waarbij de Urban een vanafprijs van 12.500 euro meekrijgt. Hoeveel duurder de andere varianten worden, is nog niet duidelijk.

De elektrische stadsauto blijkt al vrij populair. Micro Mobility Systems heeft naar eigen zeggen al meer dan 24.000 vooruitbestellingen binnen, en dat terwijl de online configurator voor de Microlino 2.0 pas ergens volgende maand online komt.

Dit is de Microlino 2.0

Lees meer over elektrische rijden: